Friday, August 25, 2017

Tanpa judul...

Anakku masih kecil. Dia anak tunggal. Tiada abang, tiada kakak, dan tiada adik. Kami hanya berdua. Hanya aku tempat dia bermanja, tempat dia melepas rasa, tempat segala-galanya. Dia menjadi seorang anak yang manja, kadang-kadang mengada-ngada, dan banyak kali pula, tidak boleh berdikari dan tidak mendengar kata. Banyak benda tidak boleh dilakukan sendiri, walau sudah berulang kali aku mengajarnya. Sering kali juga, kata-kataku tidak diendahkan, tidak diambil peduli... bahkan disambut senyuman perli...

Aku seorang ibu yang bukan penyabar mana. Sering kali aku terbabas. Bila tak tahan dengan perangainya, aku naik darah, dan biasanya, pahanya lah yang menjadi sasaran cubitanku...dia, sudah tentu, menangis, menjerit...walaupun sakitnya tidaklah seperit mana...

Siapa kata aku tak menangis...aku juga menangis di dalam...peritnya hanya Allah yang tahu. Aku selalu berusaha untuk menjadi seorang ibu yang baik, yang penyayang, yang penyantun, yang lembut hati... mudah bicara, seorang ibu yang tidak garang, yang bukan pembengis. Aku tidak mahu jadi sebegitu. Aku sentiasa berdoa, dan tidak akan berhenti berdoa...semoga Allah membantu aku untuk mendidik dan membesarkan anakku ini dengan penuh kasih sayang, penuh tanggung jawab...

Bersambung...

No comments: