Thursday, December 23, 2010

Leksikografi

Leksikografi –علم المعاجم / علم وضع المعاجم / الصناعة المعجمية – Lexicography
Ilmu penyusunan kamus, iaitu ilmu yang memberi perhatian kepada kajian leksikon bahasa dari segi makna, perkembangan, fungsi dan cara menggunakannya serta cara menyebutnya dan maklumat-maklumat lain yang bertujuan untuk dihimpunkan dan disusun dalam bentuk buku yang mudah dirujuk. Bandingkan dengan Leksikologi. Lihat juga Perkamusan.

Leksikologi –علم المفردات – Lexicology
Kajian kosa kata dalam sesuatu bahasa dari pelbagai aspek; aspek makna, ishtiqaq / kata terbitan, sejarah, hubungan perkataan antara satu sama lain dalam unit-unit fungsional, seperti frasa idiomatik, perkongsiannya dengan perkataan lain dalam hubungan semantik seperti sinonimi dan antonimi, polisemi dan sebagainya. Bandingkan dengan Leksikografi.

Leksem –المادة اللغوية – Lexeme
Leksem mengacu kepada unit abstrak sesuatu leksikon. Leksem disifatkan sebagai unit asas dalam kajian linguistik yang berkaitan dengan kosa kata dan diinterpretasikan juga sebagai kombinasi bentuk (bahan grafik/fonik) yang mempunyai makna (nilai semantik) dalam konteks tatabahasa tertentu.

Leksikon – معجم المفردات – Lexicon
1. Sekumpulan kosa kata bagi sesuatu bahasa atau dialek. Contohnya, senarai perkatan umum dalam kamus dan senarai perkataan khusus dalam glosari.
2. Komponan bahasa yang mengandungi segala maklumat yang berkaitan dengan perkataan, iaitu makna dan penggunaannya.
3. Lihat kosa kata.

No comments: