Wednesday, December 29, 2010

DIKSI

Diksi ialah pemilihan dan penggunaan kata dalam lisan dan tulisan (Kamus lingusitik 1997: 63). Othman Puteh menjelaskan bahawa kata-kata yang dipilih haruslah bersesuaian dengan tema dan nada bercerita. Selain itu, setiap perkataan yang dipilih juga hendaklah dapat memberikan gambaran peristiwa yang berlaku dengan jelas dan berkesan. Ia juga harus dapat menerangkan watak dan perwatakan secara realistik, tepat dan meyakinkan (2001: 35). Menurut beliau lagi, pemilihan perkataan selalunya terbahagi kepada dua, iaitu konkrit dan abstrak. Sekiranya pengarang mahukan pembacanya melihat, merasa dan mengalami apa yang dilihat, maka pengarang kerap menggunakan perkataan-perkataan yang konkrit seperti minum, sepak, jahit, dan lompat. Sebaliknya pula, apabila pengarang mahukan pembaca berfikir sendiri untuk membuat tafsiran atau rumusan, maka dia akan menggunakan perkataan-perkataan yang abstrak seperti sayang, rindu, benci, geram, marah dan sebagainya (2001: 35-36). Katanya lagi: “Seandainya cerita itu lebih menekankan perasaan, maka kata kerja yang panjang lebih sesuai diungkapkan. Akan tetapi, kata kerja yang pendek lebih sesuai untuk menggambarkan perlakuan yang bersifat fizikal” (2001: 36).

Menurut Gorys Keraf pula, pengertian diksi atau pilihan kata jauh lebih luas daripada apa yang dipantulkan oleh jalinan kata-kata itu. Istilah ini bukan sahaja digunakan untuk menyatakan kata-kata mana yang harus dipakai untuk mengungkapkan sesuatu idea atau gagasan, tetapi ia juga meliputi persoalan fraseologi, gaya bahasa dan ungkapan. Fraseologi mencakupi persoalan kata-kata dalam pengelompokan atau susunannya, atau yang berkait dengan cara-cara yang khusus berbentuk ungkapan. Gaya bahasa yang dianggap sebagai sebahagian daripada diksi bertalian pula dengan ungkapan-ungkapan yang individual atau karakteristiik, atau yang memiliki nilai artistik yang tinggi (1991: 22-23).

Menurutnya lagi, persoalan diksi tidak boleh dianggap sebagai satu persoalan yang sederhana, yang tidak perlu dibicarakan atau dipelajari kerana ia akan terjadi dengan sendirinya secara wajar pada setiap manusia. Dalam kehidupan kita, kita selalu bertemu dengan orang yang amat sukar mengungkapkan maksud dan keinginannya, dan yang sangat miskin variasi bahasanya, bahkan kita juga acap kali bertemu dengan orang yang sangat boros dan mewah dalam menggunakan perbendaharan katanya, namun tidak ada isi yang tersirat di sebalik kata-kata itu. Untuk tidak terjebak dalam dua keadaan yang ekstrim ini, setiap orang perlu mengetahui dan menyedari betapa pentingnya peranan kata dalam komunikasi sehari-hari (1991: 23).

Tiga kesimpulan utama yang diberikan oleh Gorys Keraf ialah:
a. Pilihan kata atau diksi mencakupi pengertian kata-kata mana yang dipakai untuk menyampaikan sesuatu gagasan, bagaimana membentuk pengelompokan kata-kata yang tepat, atau menggunakan ungkapan-ungkapan yang tepat, dan gaya mana yang paling baik digunakan dalam sesuatu situasi.
b. Pilihan kata atau diksi adalah kemampuan membezakan secara tepat nuansa-nuansa makna daripada gagasan yang ingin disampaikan, dan kemampuan untuk menemukan bentuk yang sesuai dengan situasi dan nilai rasa yang dimiliki kelompok masyarakat pendengar.
c. Pilihan kata yang tepat dan sesuai hanya dimungkinkan oleh penguasaan sejumlah besar kosa kata sesuatu bahasa itu.

No comments: