Friday, December 31, 2010

AZAM ATAU ANGAN...?

Beberapa jam lagi, tahun 2010 akan meninggalkan kita semua. Pemergiannya tidak akan kembali lagi. Yang tinggal hanyalah kenangan, sama ada kenangan indah ataupun kenangan pahit. Kedua-dua kenangan itu akan kekal bersemadi dalam sanubari. Yang indah akan tetap dikenang dan dingat, sementara yang pahit akan cuba dilupakan, walaupun yang pahit itu ada manisnya, ada pengajaran dan hikmahnya.

Sebelum tirai 2010 dilabuhkan, adalah baik kalau kita berfikir sejenak, bertanya pada diri, bertanya pada hati...adakah apa yang kita lakukan pada 2010 itu sudah memadai, sudah mencukupi, sudah mencapai target/sasaran kita, sama ada sebagai seorang hamba kepada al-Khaliq, atau sebagai seorang anak kepada kedua ibu bapa, atau sebagai seorang pendidik kepada anak-anak didik, atau sebagai seorang isteri kepada seorang suami, atau sebagai seorang suami kepada seorang isteri (ada yang banyak isteri), atau sebagai seorang ayah kepada anak-anak, atau sebagai seorang ibu kepada barisan putera puteri, waima sebagai seorang anggota masyarakat, sebagai seorang pemimpin, seorang pekerja, seorang ketua dan sebagainya. Banyak tugas yang perlu kita laksanakan, banyak tanggungjawab yang perlu kita tunaikan dan banyak hak yang perlu kita jaga...Tertunai sudahkan semua perkara itu, atau masih ada yang tertangguh... yang boleh dikira sebagai hutang, sama ada hutang pada diri sendiri mahupun hutang kepada orang lain, dan yang paling penting hutang kepada Allah s.w.t.

Kebiasaannya, apabila fajar tahun baru mula menampakkan diri...atau sebelum itu lagi, kita akan mula menanam azam baru. Pelbagai azam yang kita buat, sama ada yang mudah dicapai atau yang agak mustahil untuk dicapai. Semangat baru berkobar-kobar. Tahun baru seolah-olah melahirkan insan baru...insan yang bercita-cita tinggi, yang bercitra dan berkarisma. Akan tetapi, kebiasaannya juga...azam itu tidak bertahan lama...sebulan, dua bulan dan bulan-bulan seterusnya, azam dan tekad yang ditanam pada awal tahun itu akan mula hilang, mula malap, mula pudar, dan ada kalanya mati terus...terkubur begitu saja. Dan insan lama itupun kembali semula...bermaharaja lela...

Mahukah kita menjadi seperti itu...hangat-hangat tahi ayam...? Marilah kita fikir-fikirkan.

Ya Allah Ya Tuhan Kami, restuilah kami, lindungilah kami, berikanlah petunjuk dan hidayah-Mu kepada kami,kasihanilah kami, berkatilah kehidupan kami, jadikanlah kami orang-orang yang bersyukur, jauhkanlah kami daripada mala petaka dan penyakit yang merbahaya, tetapkanlah iman kami, berikanlah kekuatan dan ketabahan kepada kami, bantulah kami untuk mencapai cita-cita kami. Redailah dan berkatilah kami Ya Allah. Amin...!

No comments: