Friday, November 4, 2011

Masnawi Rumi

Meraikan kelahiran Rumi sebagai simbol keamanan sejagat
07 Oct 2011 - Sinar Harian


Oleh Ismail Hashim Yahaya

Sebagai tokoh humanis terbesar, Maulana Jalaluddin Rumi mengabdikan seluruh hidupnya untuk kepentingan kemanusiaan. Pada setiap karyanya terutama Matsnawi dan Fihi Ma Fihi terkandung mesej yang begitu berharga bagi kehidupan manusia di dunia, iaitu terciptanya perdamaian abadi.

Karya Matsnawi bagi masyarakat Iran dianggap kitab suci kedua selepas al-Quran kerana mengandungi petunjuk dan ajaran mulia bagi umat manusia.

Kini kita hidup 804 tahun setelah Maulana Rumi, namun mesej damai yang dapat disaring dalam lembaran-lembaran kitab dan petua-petua nasihat rasanya masih relevan dengan kehidupan manusia zaman ini.

Zaman di mana pertikaian sering terjadi, kebencian dan kemurkaan dipelihara, kekerasan dan penindasan ditanamkan serta kejujuran dan kebenaran selalu diabaikan. Pada zaman seperti itu, damai adalah kata yang teramat mahal bagi setiap orang bangsa dan kelompok.

Damai menjadi kata yang terus diperjuangkan dan dipertaruhkan. Setiap usaha untuk menggapainya akan terus menelan korban harta dan jiwa yang begitu banyak. Hingga kini, betapa jurang pemisah di antara bangsa-bangsa dunia semakin melebar ditambah kemudian dengan sikap intoleransi dan pupusnya solidariti sosial yang semakin membangkitkan sikap egoisme dan individualisme.

Konflik yang saat ini masih terjadi di Iraq dan Afghanistan, konflik politik yang berlaku di negara kita semakin membenarkan hal itu semua. Jalaluddin Rumi diakui sebagai tokoh spiritual yang mempengaruhi ramai orang dengan ajaran ajarannya tentang cinta ILAHI dan perdamaian.

Dalam sastera Islam tentu nama Jalaluddin Rumi sudah tak asing lagi. Dalam dunia sastera khususnya puisi, sang sufi yang satu ini jadi semacam prasasti yang abadi. Namanya tidak hanya dikenali dalam kalangan orang Islam saja malah bukan Islam pun memuji hasil karyanya.

30 September ialah ulang tahun Rumi, tepatnya ia lahir pada tahun 1207 di Balkh, sebuah kota kecil di Khurasan Afghanistan. Jika dikaji salasilahnya, Rumi masih punya darah keturunan Abu Bakar daripada ayahnya. Rumi lahir daripada keluarga yang sangat kuat menerapkan pendidikan agama. Nama Rumi sendiri diambil daripada kata Romawi yang saat itu benar-benar menjadi pusat peradaban dunia.

Jalaludin Rumi seorang pengembara sejati banyak kota dan penjuru sudah dijelajahinya. Banyak manusia dan bermacam-macam karakter ditemuinya. Dalam perjalanannya, beliau pernah bertemu seorang ulama sufi terkenal di Nishafur, Fariduddin Attar. Dalam pertemuan ini, Attar beri hadiah kepada Rumi sebuah buku berjudul Asrarname. Attar saat itu meramal bahawa suatu masa nanti Rumi akan menjadi terkenal. Adalah benar kini siapa yang tak mengenai Rumi.

Sebagai memperingati hari kelahiran dan sumbangan Rumi kepada dunia kerohanian dan kesenian, pada 22 September lepas Pusat Dialog Tamadun Universiti Malaysia dan Pusat Budaya Kedutaan Republik Islam Iran telah mengadakan Persidangan Antarabangsa mengenai Mevlana (Rumi) bertajuk “Present and Past, East and West Commemorating the 804th birthday of Mevlana”.

Jika tidak silap inilah seminar pertama seumpamanya yang diadakan di negara ini dengan objektif mengulang kaji idea utama Rumi yang dilihat penting dalam menyelesaikan isu-isu semasa hari ini dan memahami kesan pemikiran Rumi kepada tamadun Barat dan Timur.

Tokoh-tokoh membentang kertas kerja ialah dari Iran dan Malaysia. Pada sesi pertama di bawah tajuk “Rumi Past and Present: lmpact on the East West”, Dr. Golam-Ali Haddad-Adel, Dr. Ali Akhbar Ziaee dan Dr. Seyyed Mohsen Miri, bentang kertas kerja masing-masing.

Antara pembentang menarik ialah yang disampaikan oleh Dr. Gholam melalui puisi-puisi sufi Rumi merentasi batasan atau sempadan bangsa agama.

Di samping menterjemah ke dalam bahasa Inggeris, Dr. Gholam dengan begitu puitis dan melankolik sekali melagukan bait-bait puisi Rumi. Bagi Rumi, jelas Dr. Gholam di dunia ini mempunyai rohnya dan tidak diciptakan dengan sia-sia.

Seperti dalam bait-bait puisi Rumi mengenai buluh – dijadikan seruling yang terpisah dari akar dan hakikatnya, kita akan terus menuju ke asal usul kita dalam dunia fana ini. Rumi menggetar pencarian kecintaan ini sebagai asal usul kepada Tuhan.

Sesi kedua – “Mathnawi and the Quran”, Prof. Dr. Ahmad Murad Merican dari Malaysia bentang kertas kerja bertajuk “Rumi and the Advancement of Man” mengisahkan Rumi sebagai tukang cerita mengenai manusia dan cakerawala dan kemajuan manusia dalam masyarakat.

Murad ingin kita memikirkan puisi Rumi yang mengisahkan tentang manusia yang tertanam dalam sejarah serta geografi dan kesannya kepada dunia hari ini. Menurut Murad, bagi Rumi manusia adalah mikrosma yang penting kepada diri sendiri yang kolektif kepada komuniti negara tamadun dan seluruh cakerawala.

Malah Murad mengatakan korpus Rumi adalah sumber penting penghasilan dasar dalam perancangan pembangunan negara.

Bagi Dr. Amir H Zekrgoo, puisi Rumi musik sufi yang lunak dan menyentuh kalbu. Beliau melagukan puisi Rumi kerananya bagi instrumen seruling bambu merupakan simbol manusia tulen yang kosong jiwanya oleh keegoan dan nafsu dunia merasa sedih dan lara, mendambakan cinta yang kehilangan.

Pembentangan dari Prof. Datuk Dr. Osman Bakar bertajuk “Symbolic Language as a Means of Expressing Spiritual Truths Jalal al-Din Rumi’s Poetic Way” menekankan kepada simbol kebenaran intelektual metafisikal yang terkandung dalam puisi Rumi. Bagi beliau simbolik puisi asasnya dapat dirujuk kepada al-Quran.

Sebenarnya prototaip puisi, ungkapan simbolik daripada kebenaran metafizik berasal daripada al-Quran. Dalam kertas kerja Osman mencari persamaan dan hubungan antara simbol-simbol metafizik dalam bait-bait puitis Rumi dengan al-Quran.

Dalam sesi akhir bertajuk “Rumi on Development of Man”, Prof. Madya Datuk Dr. Baharuddin Ahmad mengaitkan puisi Rumi dengan perbincangan mengenai manusia. Malah jelas beliau, karya Rumi memang penuh dengan wacana mengenai konseo manusia realitinya kehidupan. Spiritual dan fizikanya yang merupakan kuasa berpotensi yang terdapat dalam dirinya yang sebenarnya melepasi ragawinya yang terbatas.

Jalaludin Rumi dalam pengasingan dirinya menuangkan puisi-puisi jiwa yang lahir dari hubungan saat beribadah. Maka tidak hairan lagi jika membaca puisi Rumi seakan menemukan kesejukan tersendiri kerana puisinya lahir daripada dasar hati.

Berikut sepenggal puisi daripada karyanya yang terkenal Mastnawi diterbitkan oleh penerbit Mizan Indonesia dengan judul Terang Benderang.

“Kuingin dadaku
Terbelah oleh perpisahan
Agar bisa kuungkapkan
derita kerinduan cinta
Setiap orang yang
jauh daripada sumbernya
ingin kembali bersatu
dengannya seperti semula”

Seruling bambu bagi Rumi adalah simbol perdamaian. Menurutnya, seruling merupakan analogi yang tepat bagi bangsa dunia yang mendambakan perdamaian.

Oleh itu sejak lahir berbagai-bagai lagu yang diekspresikan melalui kekuatan angin yang keluar daripada mulut seseorang saat meniup alat muzik itu. Apabila setiap bangsa dan juga komuniti dunia meniup seruling itu dengan penuh kesedaran dan dalam kesatuan yang padu maka akan mengeluarkan suara merdu dan menggugah setiap pendengarnya hingga menyejukkan hati dan mendamaikan jiwa.

Dengan cara memadukan seruling yang satu dengan seruling lainnya akan tercipta perdamaian dan kedamaian abadi. Kesedaran inilah harus diciptakan masyarakat dunia.

lnstitut Terjemahan Negara Malaysia telah menterjemahkan karya terjemahan Rumi Mastnawi ke dalam bahasa Melayu. Karya Mastnawi diterbitkan ke dalam enam jilid.

Penulis ialah pensyarah di Fakulti Komunikasi dan Media, Universiti Selangor (UNISEL) Kampus Shah Alam.

No comments: