Sunday, December 26, 2010

Mengawal Kemarahan

Sebagai manusia biasanya yang penuh dengan sifat kekurangan dan ketidak-sempurnaan, kita tidak dapat lari daripada mempunyai rasa marah apabila kehendak dan keinginan kita tidak dipenuhi, sama ada oleh orang yang dekat dengan kita, kawan-kawan, teman sekerja, bos, ibu bapa, masyarakat waima kerajaan sekalipun. Apabila rasa marah menguasai diri, terpacullah sumpah seranah, maki hamun, caci nista, hina menghina, hingga ada juga yang sanggup menyakiti hatta membunuh.

Kenapa marah?

Ada empat perkara besar yang boleh mencetuskan kemarahan:

1. Rasa `ujub dan kegum kepada diri sendiri: rasa bangga dan rasa kagum pada kebolehan, pendapat, kedudukan, keturunan, anak-anak, harta benda dan sebagainya boleh membuatkan seseorang itu rasa marah. Semua ini boleh mengundang permusuhan sekiranya tidak dididik dengan agama. Sifat `ujub ini biasanya disertai dengan sifat sombong, takbur, ego dan besar diri. Lagi besar ego seseorang, lagi besar marahnya. Rasa ego ini berkaitan pula dengan kedudukan seseorang. Makin tinggi kedudukannya, makin besar pangkatnya, makin banyak hartanya, makin ramai pengikutnya, maka makin tinggilah egonya dan akan menjadi-jadilah sifat pemarahnya. Sebaliknya, jikalau kurang segalanya, maka akan kuranglah egonya dan akan kurang jugalah sifat pemarahnya.

Sifat sombong dan besar diri ini merupakan salah satu dosa besar. Rasulullah s.a.w. bersabda:
" لا يدخل الجنة من في قلبه ذرة من كبر "
(Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada dalam dirinya sifat atau rasa sombong, walaupun hanya sebesar zarah).

2. Sifat riya’ (berpura-pura baik (membuat kebaikan) di hadapan orang ramai, sedangkan hakikatnya adalah sebaliknya). Sifat ini juga boleh mencetuskan perasaan marah.

3. al-Mizah (gurau senda): Gurau senda juga boleh mencetuskan api kemarahan.

4. Lisan fahish :
Kata-kata yang kasar, lancang, jahat dan kesat juga boleh mencetuskan api kemarahan. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Inna’Llaha yabghadu al-fahish al-badhi’ “ (Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang kasar dan kesat kata-katanya).


Jenis-jenis marah:

a. al-Ghadab al-mahmud

Marah yang termasuk dalam jenis ini ialah marah kerana Allah s.w.t. Ia merupakan buah keimanan, kerana orang yang tidak mempunyai sifat marah ini akan termasuk dalam golongan orang yang lemah imannya. Contoh marah yang termasuk dalam jenis ini adalah seperti cerita nabi Musa a.s., seperti mana yang diceritakan Allah dalam surah al-A`raf: 150 yang bermaksud:

Dan apabila nabi Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan dukacita, berkatalah ia: “Amatlah buruknya apa yang telah kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu) perintah Tuhan kamu?” Dan Ia meletakkan Lauh-lauh (yang mengandungi tulisan Taurat) itu serta ia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi Harun) sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: “Wahai anak ibuku! Sesungguhnhya kaum (Bani Isra’il) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku, dan janganlah engkau jadikan daku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim”(TPR 1999: 381).

Marah yang dipuji adalah seperti marah kerana tersebarnya maksiat dan kemungkaran, marah kerana agama Islam dihina dan dipijak serta dipersendakan, marah kerana ajaran Islam tidak diamalkan, marah kerana hukum Islam tidak diparktikkan, marah kerana darah orang Islam dipersia-siakan (orang Islam dibunuh dengan kejam), marah kerana harta dan negara dirampas dan sebagainya. Marah kerana perkara-perkara ini termasuk ke dalam marah yang terpuji kerana ia menunjukkan keimanan yang kuat.

b. al-Ghadab al-Madhmum

Marah yang dikeji ialah marah kerana hukum-hukum Islam diamalkan, marah kerana ajaran Islam diikut, marah kerana adanya dakwah ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran, marah kerana perkara-perkara baik dibuat.

c. al-Ghadab al-Mubah

Marah yang diharuskan ialah marah yang tidak ada kaitan dengan kemaksiatan Allah s.w.t., dan tidak melanggar batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t. berfirman dalam surah Ali Imran: 134 yang bermaksud:

Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik (TPR 1999: 154).

Sebagai contoh:
Jariah Ali bin al-Husin menumpahkan air ke atasnya, pada masa itu dia sedang bersiap sedia untuk menunaikan solat, ibriq ataupun jag yang dipegang oleh jariah itu telah terjatuh ke atas muka Ali dan menyakitkannya. Ali bin al-Husin mengangkat kepalanya dan memandang jariah tersebut. Lalu jariah berkata: “Allah s.w.t. berfirman (( wal kazimin al-ghayz). Ali menjawab: Aku telah tahan kemarahanku. Jariah berkata lagi: ((wal-`afin `an al-nas)), Ali menjawab: Allah telah ampunkan dosamu. Kata jariah lagi: ((wa’Llah yuhibb al-muhsinin)). Ali menjawab: Pergilah! Kau telah kumerdekakan.

Tahap Kemarahan:

1. al-Tafrigh: hilang rasa marah, sama ada sebahagian atau seluruhnya. Tidak ada rsa marah juga boleh merosakkan manusia, boleh membuatkan mereka tidak ada perasaan waspada dan cemburu pada agama, pada ahli keluarga, pada negara dan sebagainya. Orang yang tidak ada perasaan marah juga tidak dapat mengetahui kekuatan dirinya sendiri, sama ada dia boleh menagwal kemarahan atau tidak, juga tidak berupaya mendidik dirinya sendiri.

2. al-Ifrat: Terlalu marah/melampau. Tidak ada gunanya kerana ia boleh menghilangkan kewarasan akal dan tindakan.

3. al-I`tidal: sederhana dan inilah yang sebaik-baiknya. Bertindak berdasarkan ajaran agama dan kewarasan akal.

Cara Merawat Kemarahan:

Allah tidak akan memberikan sesuatu penyakit itu melainkan Dia ada menyediakan ubat atau penawarnya:

1. Meminta dijauhkan daripada syaitan yang kena rejam
Banyakkan membaca:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
Allah s.w.t. berfirman dalam surah Fussilat: 36
Maksudnya:
Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka hendaklah engkau meminta perlindungan daripada Allah. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui” (TPR 1999: 1273).

2. Mengubah kedudukan

Ubah kedudukan, jika ketika itu kita sedang berdiri, kita hendaklah duduk, kalau kita sedang duduk, kita hendaklah baring. Dan ada yang menyarankan kita tidur, sebab apabila kita bangun daripada tidur, biasanya rasa marah itu telah hilang. Rasulullah s.a.w. bersabda:
عن أبي ذر رضي الله عنه أن رسول الله (ص) قال : "إذا غضب أحدكم وهو قائم فليجلس فإن ذهب عنه الغضب وإلاّ فليضطجع"
(Jika seseorang daripada kamu marah dan ketika itu dia sedang berdiri, dia hendaklah duduk. Kalau tidak hilang juga marah itu, dia hendaklah berbaring).

3. Diam
Jangan berlawan dengan orang yang sedang marah. Lebih baik kita diam sahaja.

4. Mengambil wudu’
Rasulullah s.a.w. bersabda:
إن الغضب من الشيطان، وإن الشيطان خلق من النار، وإنما تطفأ النار بالماء فإذا غضب أحدكم فليتوضأ.
(marah itu daripada syaitan, syaitan dicipta daripada api, api pula boleh dipadamkan dengan air. Jadi, apabila anda marah, maka ambillah wudu’).

5. Ingat bahawa pahala akan diperoleh kerana menahan kemarahan.
Apabila kita sedang marah ataupun mahu marah, kita boleh ingat kembali kepada janji Allah yang akan memberikan kita pahala yang besar apabila kita dapat menahan/mengawal kemarahan kita. Antara dalilnya ialah:
a. Mendapat kasih sayang Allah s.w.t. sebagaimana firman-Nya (surah Ali Imran: 134) yang bermaksud: “Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalah orang lain. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik (TPR 1999: 154).
b. Sebab masuk syurga. Rasulullah s.a.w. bersabda:
عن أبي الدرداء رضي الله عنه قال: قلت: يا رسول الله دلني على عمل يدخلني الجنة . قال: ( لا تغضب ولك الجنة )
c. Selamat daripada kemurkaan Allah s.w.t.
d. Menambah keimanan kepada Allah s.w.t.
e. Merupakan salah satu amalan yang paling baik

6. Banyak ingatkan Allah
Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Ra`ad: 28:
Maksudnya:
”(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia”(TPR 1999: 586).

7. Praktikkan wasiat/pesanan Rasulullah s.a.w.

8. Fikirkan akibat kemarahan.
Kemarahan boleh mengakibatkan banyak perkara negatif, seperti penyakit (darah tinggi, kencing manis, tekanan dll), tindakan yang di luar batas rasional fikiran yang waras, yang akan dikesali kemudian hari.

9. Ingatkan bahawa yang betul-betul kuat ialah yang dapat menahan diri ketika marah

10. Terima nasihat orang lain dan ikut/amalkan nasihat itu.

11. Ambil iktibar dan pengajaran daripada kemarahan lepas

12. Jauhkan/buang sebab kemarahan.

13. Ingat bahawa semua maksiat berpunca daripada perasaan marah

Kesimpulan:

Kita perlu ingat bahawa perasaan marah, sifat marah tidak mungkin boleh dihilangkan sama sekali. Kalau sifat marah tidak ada, itu bukan normal namanya, cuma kita perlu tahu bagaimana untuk mengendalikan rasa marah dan bila kita perlu marah.

No comments: